Hvad er kørelys på biler?

1. maj 2018 0 Af Rune Bargholz Molt Wengel

Hermed en opfordring til at køre med korrekt lys – både dag og nat!

I løbet af de seneste måneder henover efteråret til forår, er der traditionen tro skrevet om manglende lys i baglygterne på danske biler igen, igen. Nu nærmer vi os forår og sommer hvor vigtigheden af korrekt kørelys foran på bilen skærpes i takt med de solrige dage.

Som fagmand og bilist på de danske veje har jeg nu i flere år måtte lægge øre til en – efter min mening – forfejlet debat der har resulteret i en helt forskruet tilstand i Danmark omkring lygteføring på de danske veje.

Denne artikel handler ikke om de mørke baglygter – jo, det er naturligvis ekstremt farligt og kræver at den enkelte bilist tager ansvar og sætter sig ind i regler og i hvordan bilens lygter fungerer og hvordan de skal benyttes. Derimod handler artiklen om vigtigheden af det glemte kørelys som egentlig er hele årsagen til situationen.. – læs med her;

Spare Co2? Næppe…

Til at starte med; Hvem kan dokumentere påstanden om at EU har undladt krav om lys i baglygterne for at spare CO2? – jeg giver gerne en god flaske rødvin til den person der kan dokumentere dette! Dette er en (undskyld mig) typisk dansk ”alt drejer sig om mig” ting der er opstået og gentages igen og igen i danske medier. Jeg tror nærmere at det er en god EU skeptisk forklaring der er digtet af danske journalister… 

EU indførte kørelys FORAN på alle biler i EU fordi det er kørelys FORAN der har en trafiksikkerhedsmæssig effekt i døgnets lyse timer – ikke lys i baglygterne. Da de fleste lande i EU ikke havde krav om kørelys, var det derfor en meget positivt træk for trafiksikkerheden i hele EU. Det handlede ikke om lille Danmark, eller Skandinavien for den sags skyld -der som bekendt allerede havde krav om nærlys døgnet rundt og dermed lys på bilen foran. I hovedparten af EU tænder man selv nærlyset (og dermed baglygterne) når mørket falder på – det er de vant til. Tror vi virkelig på at EU har siddet og analyseret energiforbrug i baglygterne på de skandinaviske markeder? –Nej vel..?

Hvis du kigger godt efter kan du (måske) se bilen der kører med positionslys bag ved bilen her i regnvejr…

Kørelys FORAN blev et EU krav for sikkerhedens skyld og derfor indrettede bilproducenterne sig efter dette og begyndte at producere biler der opfyldte loven i EU og med teknologiens udvikling oftest med højeffektive LED kørelygter. Tidligere i Danmark havde vi blot en permanent aktivering af nærlyset – enten mekanisk eller elektronisk. Derfor havde danskerne vænnet sig til ikke at bekymre sig om lyset på bilen og tænker helt naturligt ikke over dette i hverdagen.

Hvem har fejlen?

Det er her hele fejlen sker! De danske myndigheder svigter danskerne, ved ikke at forudse denne ændring og informere samfundet om konsekvenserne. Det samme gør reelt bilbranchen og de danske bilimportører der ikke dykker dybt nok ned i ændringen af den importerede bils opsætning og konsekvensen heraf. Hidtil er biler produceret med permanent nærlys som “kørelys”, men nu ændres bilerne til at opfylde EU kravet i stedet.

Kan du se forskellen på position -og nærlys? Hvem ser du først?

Da det langsomt går op for danskerne – det var lige omkring mikro-trillingernes højtid (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) hvor de væltede ud på vejene – og ikke selv opdagede at der ikke var nærlys på deres bil med masser af mørkekørsel til følge – begynder bolden stille og roligt at rulle. Herefter opstår en masse små tekniske løsninger – men der er stadig ingen der har informeret de danske bilister om hvordan situationen reelt forholder sig. 

I stedet er alle medier og politikere, organisationer m.m.– begyndt at råbe op om EU stupiditet.. og ja, set fra et DANSK synspunkt er det måske ikke smart – men det er endnu mindre smart at ingen myndigheder har taget teten på at informere samfundet om en EU lovændring.

Resultatet er nu at mange danskere tror at der SKAL være lys i baglygterne i døgnet rundt, og derfor kører uhyggeligt mange biler nu rundt i dagtimerne med POSITIONSLYS (også kendt som parkeringslys) i forlygterne og med tændte baglygter. Peugeot/Citroën værksteder har sågar omkodet mange kunders biler til at køre permanent med positionslys hvor lygtestyrken i LED kørelyset er reduceret til positionslys – men med tændte baglygter?!

Hvad sker der nu?

Hvor er Danmark så nu – hvor er vi på vej hen? Derfor mener jeg at debatten er fuldstændig forfejlet og forskruet og er ved at bevæge sig helt i den gale retning.

KØRELYS FORAN er med til at øge trafiksikkerheden – POSITIONSLYS FORAN er ekstremt farligt da øjet hurtigt overser en bil uden lys på når de fleste andre har det. Selv har jeg netop været på roadtrip i Californien og her møder man flere steder skilte med “Daylight section begins”- eks. på den kendte Route 66. Det skyldes naturligvis at modkørende biler med lys foran på bilen ikke forsvinder , men kan ses, i stærkt lys af varmebølger når der skal overhales.

Findes der mon nogle tal for mange ulykker der findes på landeveje hvor en bilist har ”overset sin vigepligt” ved at svinge ud på en landevej foran en bil med 120 km/t og positionslys i forlygterne?

Det er helt fint hvis danskerne gerne vil køre med lys i baglygterne i dagtimerne. Det der virkelig skræmmer mig, er de mange nyere biler der enten kører med permanent positionslys – fremfor de meget stærkere og sikrere LED kørelys – eller ældre biler der er kodet til permanent nærlys, nu kører med permanent positionslys da de har drejet kontakten selv.

Konklusionen må derfor være at vi herhjemme nu er godt i gang med at modarbejde EU’s intentioner om øget trafiksikkerhed med kraftigt kørelys foran på bilerne, ud fra en forfejlet debat om lys i baglygterne. Lad os nu få de ansvarlige myndigheder på banen og informere om vigtigheden af kørelys foran i dagtimerne – jo kraftigere jo bedre – og informere om hvordan man skal tænde sine baglygter nær det er lygtetændingstid. Det kan resten af EU godt finde ud af.. uden at tænke på energiforbrug i øvrigt.

Med håbet om et lille indspark til den forfejlet debat der går ud over den danske trafiksikkerhed kommer her en lille oversigt:

  • KØRELYS: Kraftigt lys foran på bilen – oftest som LED på mange nyere biler
  • POSITIONSLYS: Også kaldet “Parkeringslys” Lys i baglygter + Svagt markeringslys foran på bilen. (ikke lovligt eller brugbart som kørelys)

Bemærk at mange biler benytter den samme LED lygte til både kørelys og positionslys med to forskellige lysstyrker. Eks. kører mange Peugeot/Citroën biler fejlagtigt rundt med det svage LED positionslys i forlygterne.

  • NÆRLYS: Lys i baglygter + Nærlys i forlygter der oplyser vejbanen foran bilen i den lovpligtige længde
  • FJERNLYS: Det lange lys der oplyser vejen i lang afstand foran bilen.
Billedet er lånt af FDM fra en artikel om samme emne

PS. EU har ligeledes indført krav om lyssensor på nye biler der EU homologeres fra 2017. Dermed skifter bilen selv mellem køre -og nærlys efter behov, men tænder eks. ikke nærlys ved lys tåge eller regnvejr – det er stadig den enkelte bilists ansvar.